21
Mei 2012
Sempat
mencatitkan beberapa intipati dari ceramah dalam Radio IKIM semasa dalam
perjalanan balik dari kerja. Saya
kongsikan di sini diantara maklumat yang
sempat saya catitkan dan ditambah dengan maklumat /bahan yang di dapati dari
internet.
RASA KEHAMBAAN
Rasa kehambaan
ialah rasa yang perlu ada di dalam hati seorang hamba Allah terhadap Tuhan-Nya.
Firman Allah:
“Katakanlah (Muhammad), tidak akan
menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah
pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman.” (At
Taubah: 51)
1)
Merasakan Diri Patut Diuji.
Seorang hamba akan pasrah dan merasakan
bahawa dia wajar diuji. Bukankah dia seorang hamba? Dia akur dengan apa yang
berlaku dan tidak mempersoalkan mengapa aku yang diuji? Kenapa aku, bukan orang
lain? Ini samalah dengan mempersoalkan Allah yang mendatangkan ujian itu.
Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang.
Jika kita “memberontak” hati akan bertambah kacau.
Bila ditimpa ujian kita diajar untuk mengucapkan kalimah
istirja’ –
innalillah wa inna ilaihi rajiun.
Firman Allah:
“…Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali.”
“…Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali.”
(Al Baqarah 156)
Mengapa kita
diperintahkan mengucapkan istirja’? Kalimah ini sebenarnya mengingatkan kita
agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah dan
kepada-Nya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana
kita hamba, bukan tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini.
2)
Merasakan Diri Adalah Peminjam Bukan
Pemilik
Kita hanyalah peminjam dan penerima amanah saja,
tidak lebih dari itu, bukan pemilik. Jika anda bukan pemilik, kenapa anda mesti
sangat bersedihan dan kecewa apabila barang pinjaman itu diambil balik oleh
tuan empunyanya?
Sedarlah hakikat yang sebenar. Allahlah
yang memiliki segala-gala. Kita tidak memiliki apa-apa. Kita hanyalah peminjam
dan penerima amanah, bukan pemilik. Dengan menyedari siapa diri kita yang
sebenar dan tidak rasa memiliki, kita akan tenang dan aman apabila sesuatu itu diambil
dari kita, berpisah dengan kita dan kembali kepada tuannya.
Demikian juga, janganlah kita merasakan
diri kita dimiliki oleh orang lain. Kita tidak dimiliki oleh ibu bapa kita, adik
beradik , keluarga , suami / isteri kita, anak-anak kita. Kita dimiliki oleh
Allah. Saat kita menyedari hakikat ini, kita tidak perlu sedih berlebihan
apabila kita terpaksa berpisah dengan orang-orang yang kita cintai kerana
menuju sesuatu di jalan Allah, umpamanya berpisah untuk merantau dan menuntut
ilmu, berpisah untuk keluar berdakwah di jalan Allah, dan berpisah untuk
perkara-perkara lain yang menjanjikan keredhaan Allah.
"Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi..."
(Surah Al-Baqarah: 284)
"...Kepunyaan Allah-lah perbendaharaan langit dan bumi..." (Surah Al-Munaafiquun:7)
Atas kesedaran bahawa kita adalah milik
Allah, kita harus mengembalikan segala urusan kepada Allah. Hanya dia yang
berkuasa memberikan keputusan terhadap diri kita. Hanya dia yang tahu apa
terbaik untuk kita lalu memerintahkannya, dan apa yang buruk untuk kita lalu
melarangnya.
Apabila Dia memiliki kita, adakah kita
punya hak untuk menentang? Setelah seorang tuan memiliki seorang hamba, tugas
seorang hamba adalah ikut dan tunduk patuh kepada tuannya dengan ketaatan yang
tiada berbelah bahagi.
Maka akan tenanglah jiwa-jiwa yang
merasakan dia tidak memiliki, tetapi Allah yang Maha Memiliki. Akan tenanglah
jiwa-jiwa yang merasakan dia tidak dimiliki oleh sesiapa pun, kecuali dimiliki
oleh Allah. Jiwa orang-orang seperti ini bebas merdeka dari menjadi hamba
pemilikan dan hamba manusia.
3)
Tidak Menyalahkan Orrang Lain Apabila
Diuji.
Apabila ujian didatangkan , sifat kehambaan akan mencari
apa yang telah kita lakukan, apa kesalahan dan dosa kita seterusnya bertaubat
dan memperbaiki diri . Apapun ujian yang datang , kita perlu mencari dalam diri
bukan di luar atau menyalahkan orang lain. Rasa kehambaan menyebabkan kita
tidak merasa takut dengan ujian kerana setiap ujian yang berlaku ada hikmah
disebaliknya.
Firman Allah:
Apakah kamu
mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang
penderitaan sebagai¬mana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu,
iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan kegoncangan, sehingga Rasul
dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: “Bilakah datangnya
pertolongan Allah?”
(Surah al-Baqarah: 214)
(Surah al-Baqarah: 214)
Ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa
mempunyai maksud-maksud yang baik di sebaliknya. Malah dalam keadaan berdosa
sekalipun, ujian didatangkan-Nya sebagai satu pengampunan. Manakala dalam
keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat.
Para muqarrabin (orang yang hampir dengan Allah)
menyatakan tentang hikmah ujian dengan
berkata:
“Allah melapangkan bagi mu supaya engkau tidak selalu
dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut
dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau
tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.
4)
Rasa Bertuhan.
Rasa kehambaan yang serba lemah, miskin, kurang dan jahil
itu mesti diimbangi oleh rasa bertuhan. Bila kita rasa lemah timbul
pergantungan kepada yang Maha kuat. Bila kita rasa kurang timbul pengharapan kepada
yang Maha sempurna. Bila miskin, timbul rasa hendak meminta kepada yang Maha
kaya. Rasa pengharapan, pengaduan dan permintaan hasil menghayati sifat-sifat
Allah yang Maha sempurna itulah yang dikatakan rasa bertuhan.
Jika rasa kehambaan menyebabkan kita takut, hina, lemah tetapi
memberi ketenangan sementara sebaliknya rasa bertuhan akan menimbulkan kekuatan
dimana merasa berani, mulia dan kuat.
Seorang hamba yang paling kuat di kalangan manusia ialah
dia yang merasa lemah di sisi Allah. Ketika itu ujian walau bagaimana berat
sekalipun akan mampu dihadapi kerana merasakan Allah akan membantunya. Inilah
rasa yang dialami oleh Rasulullah SAW yang menenteramkan kebimbangan Sayidina
Abu Bakar ketika bersembunyi di gua Thaur dengan katanya, “la tahzan innallaha
maana – jangan takut, sesungguhnya Allah bersama kita!”
Rasa bertuhan inilah yang menyebabkan para nabi dan
Rasul, mujaddid dan mujtahid, para mujahid dan murabbi sanggup berdepan
kekuatan majoriti masyarakat yang menentang mereka mahupun kezaliman pemerintah
yang mempunyai kuasa. Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup
mereka. Doa adalah senjata mereka manakala solat dan sabar menjadi wasilah
mendapat pertolongan Allah.
Firman Allah:
“Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat.” Al Baqarah.
Dalam apa jua
keadaan, positif mahupun negatif, miskin ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat
biasa, tidak dikenali ataupun popular, hati mereka tetap tenang.
Firman Allah:
“Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.” Al Fathu 4.
“Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.” Al Fathu 4.
Bila hati
tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:
Maksudnya: Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” – Al Hadis.
Maksudnya: Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” – Al Hadis.
Wallahua'lam.
Lebih lanjut layarilah :
2) http://ayuhkitamaju.wordpress.com/2011/07/13/awas-apabila-merasa-memiliki-dan-dimiliki/
3) http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/1791-pemilikan-hakiki.html
No comments:
Post a Comment